A keresztény vallás és a halhatatlanság

„Azt a vallást, amely a modern életben elképzelhető, minden egyénnek ki kell mentenie a maga számára az egyházból. Mindig meg van a lehetősége annak, hogy meghódoljunk a Nagy Szellem előtt a szertartások és az imádat légkörében, mint ahogy szó nélkül imádkozva térdelünk és elnézzük az ónkarikás ablakokat, bárhogyan vélekedünk is a teológiai dogmákról. Ebben az értelemben Isten imádása tisztán esztétikai élménnyé válik, saját élményünkké, amely valójában nagyon hasonlít ahhoz, amikor elnézzük a fák vagy dombok körvonalai mögött lenyugvó napot. Ez az esztétikai élmény igen közeli rokonságban lesz a költészettel.

Ami vallás megmaradt az életünkben, az a tisztelet erősen leegyszerűsödött érzése lesz az élet szépsége, nagysága és titokzatossága iránt, minden felelősségével egyetemben, de hiányozni fognak belőle azok a jó öreg, derűs bizonyosságok s azok a rárakodott rétegek, amelyeket a teológia halmozott a felszínére. Ebben az alakjában egyszerű a vallás és sok modern embert ki is elégít. A középkor szellemi teokráciája végképen visszahúzódóban van, – az egyéni halhatatlanságot illetően pedig, ami a vallás vonzerejének második legfőbb oka: manapság igen sok ember beéri annyival, hogyha meghal, hát meghal.

A halhatatlansággal való törődésünkben van valami patológikus. Hogy az ember kívánja a halhatatlanságot, ez még érthető, de a keresztény vallás hatása nélkül ez a kívánság sohasem kötötte volna le ily aránytalan mértékben a figyelmünket. Szép gondolat, nemes elképzelés helyett, amely valahol a fantázia és valóság közt lebeg a költészet birodalmában, halálosan komoly dologgá vált s a szerzetesek esetében a halálnak vagy az utána következő életnek gondolata tölti be ennek az életnek legnagyobb részét.”

Részlet Lin Yutang: A bölcs mosoly c. könyvéből

Leave a Reply

VoltEgyszerABoldogság
Adatvédelmi tájékoztatás

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.